Salat-uz-Zuha: Fazaail-o-Ahkaam
Tehreer: Umar Asari Sanabili
Quran-o-Hadees mein nawafil ki bahut ziyadah ahmiyat-o-fazeelat hai. Yeh farz Namazon ki kami ko poora karti hain. (Abu Dawood: 864, Ibn-e-Majah: 1425. Allama Albani Rahimahullah ne sahih kaha hai) In ke zariye darjaat baland hote hain aur gunaah mita diye jaate hain. (Sahih Muslim: 488) In ke zariye jannat mein Nabi ﷺ ki rafaaqat haasil hoti hai. (Sahih Muslim: 489) Yeh ghar mein khair-o-barkat ke nuzool ka sabab (sahih Muslim: 778) aur Allah ﷻ ke taqarrub ka zariya hain. (Sahih Bukhari: 6502) inhien nawafil mein se ek ahem Nafl Namaz “Salat-uz-Zuha” (Chaasht ki Namaz) hai. Is mazmoon mein Salat-uz-Zuha ke fazaail-o-ahkaam ko bayan karne ki koshish ki gayi hai.
Salat-uz-Zuha ka hukm:
Is talluq se chhe (6) mauqif zikr kiye gaye hain:
① Yeh Namaz Mustahab hai.
② Baghair kisi sabab ke yeh mashroo’ nahi.
③ Ghar mein daaimi taur par (hamesha) padhna Mustahab hai.
④ Aslan Mustahab nahi.
⑤ Kabhi padhna aur kabhi na padhna Mustahab hai.
⑥ Yeh bid’at hai.
Raajeh aur durust baat: Salat-uz-Zuha Mustahab hai. Iski daleel:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: أَوْصَانِي خَلِيلِيبِثَلَاثٍ لَا أَدَعُهُنَّ حَتَّى أَمُوتَ: صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ، وَصَلَاةِ الضُّحَى، وَنَوْمٍ عَلَى وِتْرٍ
Tarjumah: Abu Hurairah Radhiallahu Anhu ne farmaaya ke mujhe mere jaani dost (Nabi-e-Kareem ﷺ) ne teen cheezon ki wasiyyat ki hai ke main un ko na chhodun yahan tak ke mujhe maut aa jaaye: Har maheene mein teen din Roze, Salat-uz-Zuha aur Witr padh kar sona.
(Sahih Bukhari: 1178, Sahih Muslim: 721)
Salat-uz-Zuha ke fazaail:
➊ Yeh Nabi ﷺ ki wasiyyat hai. Iski daleel Hadees-e-Abi Hurairah Radhiallahu Anhu hai jo abhi upar guzri hai. Neez Abu Dardaa Radhiallahu Anhu se bhi yeh riwayat marwi hai. Imam Muslim Rahimahullah ne us ko “Sahih Muslim” mein zikr kiya hai:
أَوْصَانِي حَبِيبِي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِثَلَاثٍ، لَنْ أَدَعَهُنَّ مَا عِشْتُ: بِصِيَامِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ، وَصَلَاةِ الضُّحَى، وَبِأَنْ لَا أَنَامَ حَتَّى أُوتِرَ
Tarjumah: Mere Habeeb ﷺ ne mujhe teen baaton ki talqeen farmaayi hai, jab tak main zindah rahunga un ko kabhi nahi chhodunga: Har maah teen dinon ke Roze, Chaasht ki Namaz aur yeh ke jab tak Witr na padh lun na sounga.
(Sahih Muslim: 722)
Imam Qurtubi Rahimahullah farmaate hain:
وصية النبي صلي الله عليه وسلم لأبي الدرداء وأبيهريرة رضي الله عنهما تدل: على فضيلة الضحى، وكثرة ثوابه، وتأكده، ولذلك حافظا عليه ولم يتركاه
Tarjumah: Nabi ﷺ ka Abu Dardaa aur Abu Hurairah Radhiallahu Anhuma ko wasiyyat karna Salat-uz-Zuha ki fazeelat, us ke kasrat-e-sawab (ziyadah sawaab) aur takeedi amal par dalaalat karta hai. Yahi wajah hai ke inhon ne us par muhaafazat barti aur use kabhi nahi chhoda.
(Al-Mufhim Lima Ashkala Min Talkhees Kitaab Muslim Lil-Qurtubi Taba’ Daar-Ibn-e-Kaseer: 2/359)
➋ Salat-uz-Zuha bahut saare sadqaat se kifaayat kar jaati hai:
عَنْ أَبِي ذَرٍّ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهُ قَالَ: يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلَامَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ؛ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ، وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ، وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ، وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ، وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ، وَنَهْيٌ عَنِ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ، وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنَ الضُّحَى
Tarjumah: Hazrat Abu Zarr Radhiallahu Anhu se riwayat hai ke Nabi-e-Kareem ﷺ ne farmaaya: “Subah ko tum mein se har ek shakhs ke har jod par ek sadqa hota hai. Pas har ek tasbeeh (ek dafa “Subhan Allah” kehna) sadqa hai. Har ek Tehmeed (Alhamdulillah kehna) sadqa hai, har ek Tehleel (La Ilaaha Illallaah kehna) sadqa hai, har ek takbeer (Allah Akbar kehna) bhi sadqa hai. (Kisi ko) neki ki talqeen karna sadqa hai aur (kisi ko) buraayi se rokna bhi sadqa hai. Aur in tamaam umoor ki jagah do rak’atein jo insaan chaasht ki padhta hai, kaafi ho jaati hain.
(Sahih Muslim: 720)
Imam Nawawi Rahimahullah farmaate hain:
قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيَجْزِي مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنَ الضُّحَى ضَبَطْنَاهُ وَيَجْزِي بِفَتْحِ أَوَّلِهِ وَضَمِّهِ فَالضَّمُّ مِنَ الْإِجْزَاءِ وَالْفَتْحُ من جزى يجزئأَيْ كَفَى وَمِنْهُ قَوْلُهُ تَعَالَى لَا تَجْزِي نَفْسٌ وَفِيالْحَدِيثِ لَا يَجْزِي عَنْ أَحَدٍ بَعْدَكَ وَفِيهِ دَلِيلٌ عَلَىعِظَمِ فَضْلِ الضُّحَى وَكَبِيرِ مَوْقِعِهَا وَأَنَّهَا تَصِحُّ رَكْعَتَيْنِ
Tarjumah: Aap ﷺ ke farmaan “وَيَجْزِي مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنَ الضُّحَى” mein “وَيَجْزِي” ko padhne ka tareeqa yeh hai ke “Yaa” par zamma (pesh) padha jaaye, aisi soorat mein iska matlab hoga: Qaayim maqam hona (yani yeh do rak’atein sadqa ke qaayim maqam ho jaayengi) ya phir us par fatha (zabar) padha jaaye, aisi soorat mein is ka matlab hoga: Kaafi hona. Isi ma’ne mein Allah ka farmaan “لَا تَجْزِي نَفْسٌ” aur Nabi ﷺ ka farmaan “لَا يَجْزِيعَنْ أَحَدٍ بَعْدَكَ” iste’maal huwa hai. Aur is Hadees mein is baat ki daleel hai ke Salat-uz-Zuha ki bahut fazeelat hai aur us ka bada maqam hai aur yeh bhi ma’loom huwa ke Salat-uz-Zuha do rak’atein padhna sahih hai.
(Al-Minhaj Sharah Sahih Muslim bin Al-Hajjaj Taba’ Daar Ihyaa-ut-Turaas Al-Arabi: 5/234)
➌ Nabi ﷺ is ke harees the:
عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي الضُّحَى أَرْبَعًا، وَيَزِيدُ مَا شَاءَ اللَّهُ
Tarjumah: Aisha Radhiallahu Anha se riwayat hai, farmaati hain: Rasoolullah ﷺ Salat-uz-Zuha chaar rak’atein padhte the. Aur Allah ﷻjis qadr chaahta ziyadah (bhi) padh lete.
(Sahih Muslim: 719)
➍ Salat-uz-Zuha “Awwabeen” ki Salaat (Namaz) hai aur us ki paabandi sirf “Awwabeen” hi karte hain:
صلاة الضحى صلاة الأوابين
Tarjumah: Salat-uz-Zuha Awwabeen ki Salaat hai.
(Sahih-ul-Jame’ As-Sagheer Wa-Ziyadatuhu Lil-Albani Taba’ Al-Maktab-ul-Islami: 2/712, Hadees No: 3827)
Ek doosri Hadees mein hai:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا يُحَافِظُ عَلَى صَلَاةِ الضُّحَى إِلَّا أَوَّابٌ
Tarjumah: Abu Hurairah Radhiallahu Anhu se riwayat hai, kehte hain ke Nabi-e-Akram ﷺ ne irshaad farmaaya: Salat-uz-Zuha ki paabandi sirf “Awwab” hi karta hai.
(Sahih Ibn-e-Khuzaimah Taba’ Al-Maktab-ul-Islami: 2/228, Hadees No: 1224)
➎ Jo Salat-uz-Zuha ki chaar rak’atein ada karta hai Allah ﷻ us ke liye poore din ke liye kaafi ho jaata hai, chunanche Hadees-e-Qudsi mein irshaad-e-rabbaani hai:
ابْنَ آدَمَ، ارْكَعْ لِي مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ، أَكْفِكَ آخِرَهُ
Tarjumah: Aye Ibn-e-Adam! Tu din ke shuru mein mere liye chaar rak’atein padha kar, mein poore din tere liye kaafi honga.
(Sunan Tirmizi: 475, Allama Albani Rahimahullah ne is ko Sahih kaha hai)
Allamah Mubarakpoori Rahimahullah is Hadees ki tashreeh mein likhte hain:
مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ قِيلَ الْمُرَادُ صَلَاةُ الضُّحَى وَقِيلَ صَلَاةُ الْإِشْرَاقِ وَقِيلَ سُنَّةُ الصُّبْحِ وَفَرْضُهُ لِأَنَّهُ أَوَّلُ فَرْضِ النَّهَارِ الشَّرْعِيِّ، قُلْتُ: حَمَلَ الْمُؤَلِّفُ وَكَذَا أَبُو دَاوُدَ هَذِهِ الرَّكَعَاتِ عَلَى صَلَاةِ الضُّحَى وَلِذَلِكَ أَدْخَلَا هَذَاالْحَدِيثَ فِي بَابِ صَلَاةِ الضُّحَى (أَكْفِكَ) أَيْ مُهِمَّاتِكَ (آخِرَهُ) أَيِ النَّهَارِ۔ قَالَ الطِّيبِيُّ أَيْ أَكْفِكَ شُغْلَكَ وَحَوَائِجَكَ وَأَدْفَعُ عَنْكَ مَا تَكْرَهُهُ بَعْدَ صَلَاتِكَ إِلَىآخِرِ النَّهَارِ: وَالْمَعْنَى أَفْرِغْ بَالَكَ بِعِبَادَتِي فِي أَوَّلِ النَّهَارِ أُفْرِغْ بَالَكَ فِي آخِرِهِ بِقَضَاءِ حَوَائِجِكَ
Tarjumah: Hadees mein mazkoor “din ke ibtidaayi hisse” se muraad ek qaul ke mutabiq Salat-uz-Zuha hai aur ek qaul ke mutabiq Salaat-e-Ishraaq hai. Aur ek qaul yeh bhi hai ke is se muraad Fajr ki sunnatein aur farz hain kiunki shar’ee taur par woh din ki pehli farz (Namaz) hai. Main (Allama Mubarakpoori Rahimahullah) kehta hun ke muallif (Imam Tirmizi) aur Abu Dawood Rahimahumallah ne in chaar rak’aton se muraad Salat-uz-Zuha hi li hai. Yahi wajah hai ke unhon ne is Hadees ko Salat-uz-Zuha ke baab mein zikr kiya hai. Hadees ke alfaaz “Main tumhein kaafi ho jaaonga” yani tumhaari zarooriyyat ko poora karunga. Isi tarah “aakhiri hisse mein” yani din ke aakhiri hisse mein. Teebi Rahimahullah kehte hain ke is ka matlab yeh hai ke main tumhaari zarooriyyat aur haajaat ke liye kaafi ho jaaonga, tumhaari chaar rak’aton se faraghat ke baad tumhein pahunchne waali har na-pasandeedah cheez se tumhaara difa’ karunga. Yani meri ibadat ke liye din ke ibtidaayi hisse mein tum waqt nikaalo, main din ke aakhiri lamhe mein tumhaari hajat rawaayi kar ke zehni itminaan dunga.
(Tohfat-ul-Ahwazi Bi-Sharh Jame’ At-Tirmizi Lil-Mubarakpoori Taba’ Daar-ul-Fikr: 2/585)
➏ Salat-uz-Zuha ek azeem ghanimat hai:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ، قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَرِيَّةً، فَغَنِمُوا، وَأَسْرَعُواالرَّجْعَةَ، فَتَحَدَّثَ النَّاسُ بِقُرْبِ مَغْزَاهُمْ، وَكَثْرَةِ غَنِيمَتِهِمْ، وَسُرْعَةِ رَجْعَتِهِمْ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّىاللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَلَا أَدُلُّكُمْ عَلَى أَقْرَبَ مِنْهُ مَغْزًى، وَأَكْثَرَ غَنِيمَةً، وَأَوْشَكَ رَجْعَةً؟ مَنْ تَوَضَّأَ، ثُمَّ غَدَا إِلَىالْمَسْجِدِ لِسُبْحَةِ الضُّحَى، فَهُوَ أَقْرَبُ مَغْزًى، وَأَكْثَرُ غَنِيمَةً، وَأَوْشَكُ رَجْعَةً
Tarjumah: Sayyiduna Abdullah bin ’Amr bin Aas Radhiallahu Anhuma se riwayat hai ke Rasoolullah ﷺ ne ek lashkar bheja, pas unhon ne ghanimat haasil ki aur jaldi waapas laut aaye, logon ne us ghazwe mein (ladaayi ke) jaldi khatm ho jaane, ziyadah miqdaar mein ghanimat haasil karne aur un ke jaldi waapas laut aane ke baare mein baatein ki, pas Rasoolullah ﷺ ne farmaaya: Kya main tumhaari us cheez ki taraf rehnumaayi na kar dun ke jo Gazwa ke lihaaz se nazdeek ho, ghanimat ke lihaaz se ziyadah ho aur lautne ke lihaaz se bhi qareeb ho? Jis ne Wuzu kiya, phir chaasht ki Namaz padhne ke liye Masjid gaya, woh shakhs Gazwa ke lihaaz se nazdeek hai aur ziyadah ghanimat waala aur jaldi lautne waala hai.
(Musnad Ahmad Taba’ Ar-Risaalah: 6638, Sahih Ibn-e-Hibban: 2526. Musnad Ahmad ke muhaqqiqeen ne is Hadees ko “Hasan Li-Ghairihi” kaha hai. Jabki Allama Albani Rahimahullah ne “Hasan Sahih” ka hukm lagaaya hai)
➐ Salat-uz-Zuha se Umrah ka sawab haasil hota hai:
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَنْ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ مُتَطَهِّرًا إِلَى صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ، فَأَجْرُهُ كَأَجْرِ الْحَاجِّ الْمُحْرِمِ، وَمَنْ خَرَجَ إِلَى تَسْبِيحِ الضُّحَى، لَا يُنْصِبُهُ إِلَّا إِيَّاهُ، فَأَجْرُهُ كَأَجْرِ الْمُعْتَمِرِ، وَصَلَاةٌ عَلَى أَثَرِ صَلَاةٍ لَا لَغْوَ بَيْنَهُمَا كِتَابٌ فِي عِلِّيِّينَ
Tarjumah: Abu Umamah Radhiallahu Anhu se riwayat hai ke Rasoolullah ﷺ ne farmaaya: Jo apne ghar se Wuzu kar ke farz Namaz ke liye nikle, to us ka sawab Ehraam baandhne waale Haaji ke sawab ki tarah hai aur jo Salat-uz-Zuha ke liye nikle aur usi ki khaatir takleef bardaasht karta ho to us ka sawab Umrah karne waale ke sawab ki tarah hai, aur ek Namaz se le kar doosri Namaz ke beech mein koi laghw kaam na ho to woh illiyyeen mein likhi jaati hai.
(Sunan Abi Dawood: 558, Allama Albani Rahimahullah ne is riwayat ko “Hasan” qaraar diya hai)
➑ Yeh aise waqt mein ada ki jaati hai jis waqt Namaz ka mushaahadah hota hai aur us mein farishte haazir hote hain. Nabi-e-Akram ﷺ ka farmaan hai:
صَلِّ صَلَاةَ الصُّبْحِ، ثُمَّ أَقْصِرْ عَنِ الصَّلَاةِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ حَتَّى تَرْتَفِعَ؛ فَإِنَّهَا تَطْلُعُ حِينَ تَطْلُعُ بَيْنَ قَرْنَيْ شَيْطَانٍ، وَحِينَئِذٍ يَسْجُدُ لَهَا الْكُفَّارُ، ثُمَّ صَلِّ؛ فَإِنَّ الصَّلَاةَ مَشْهُودَةٌ مَحْضُورَةٌ حَتَّى يَسْتَقِلَّ الظِّلُّ بِالرُّمْحِ
Tarjumah: Subah ki Namaz padho aur phir Namaz se ruk jaao yahan tak ke suraj nikal kar baland ho jaaye kiunki woh jab tuloo’ hota hai to shaitaan (apne seengon ko aage kar ke yun dikhaata hai jaise woh us) ke do seengon ke darmiyaan tuloo’ hota hai aur us waqt kaafir us (suraj) ko sajdah karte hain, us ke baad Namaz padho kiunki Namaz ka mushaahadah hota hai aur us mein (farishte) haazir hote hain yahan tak ke jab neze ka saaya us ke saath lag jaaye (suraj bilkul sar par aa jaaye).
(Sahih Muslim: 832)
➒ Salaat-e-Fajr ki adaayigi ke baad suraj nikalne tak Allah ka zikr karne, us ke baad do rak’atein ada karne se ek Hajj aur ek Umre ka sawab haasil hota hai:
عَنْ أَنَسٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ، ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ۔ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ
Tarjumah: Anas bin Malik Radhiallahu Anhu kehte hain ke Rasoolullah ﷺ ne farmaaya: Jis ne Namaz-e-Fajr jama’at se padhi phir baith kar Allah ka zikr karta raha yahan tak ke suraj nikal gaya, phir us ne do rak’atein padhein, to use ek Hajj aur ek Umre ka sawab milega. Kehte hain ke Rasoolullah ﷺ ne farmaaya: Poora, poora, poora, yani Hajj-o-Umre ka poora sawab.
(Sunan Tirmizi: 586. Allama Albani Rahimahullah ne is riwayat ko “Hasan” qaraar diya hai)
Allamah Mubarakpoori Rahimahullah iski tashreeh mein likhte hain:
قَوْلُهُ (ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ) أَيْ بَعْدَ طُلُوعِ الشَّمْسِ قَالَ الطِّيبِيُّ: أَيْ ثُمَّ صَلَّى بَعْدَ أَنْ تَرْتَفِعَ الشَّمْسُ قَدْرَ رُمْحٍ حَتَّى يَخْرُجَ وَقْتُ الْكَرَاهَةِ، وَهَذِهِ الصَّلَاةُ تُسَمَّىصَلَاةَ الْإِشْرَاقِ وَهِيَ أَوَّلُ صَلَاةِ الضُّحَى
Tarjumah: Nabi-e-Akram ﷺ ka farmaan “phir us ne do rak’atein padhein” yani suraj tuloo’ hone ke baad. Teebi Rahimahullah kehte hain: Matlab yeh hai ke neze ke barabar suraj tuloo’ hone ke baad jab makrooh (na-pasandeedah) waqt khatm ho gaya to do rak’atein ada ki, us Namaz ko Namaz-e-Ishraaq kaha jaata hai jo ke Salat-uz-Zuha ki ibtidaayi soorat hai.
(Tohfat-ul-Ahwazi Bi-Sharh Jame’ At-Tirmizi Lil-Mubarakpoori Taba’ Daar-ul-Fikr: 3/194)
Zaahiri ta’aruz aur tatbeeq:
Ta’aruz:
Upar zikr ki gayi tafaseel se yeh baat wazeh ho jaati hai ke Salat-uz-Zuha ek Mustahab aur sunnat muakkadah Namaz hai. Khud Nabi-e-Akram ﷺ ne is ka ihtimaam kiya hai aur Sahaba ko bhi is ki targheeb di hai. Lekin Salat-uz-Zuha hi ke talluq se Aisha Radhiallahu Anha se do tarah ki riwayaat manqool hain. Ek mein isbaat (Salat-uz-Zuha padhne ka zikr) hai aur ek mein nafi (Salat-uz-Zuha na padhne ka zikr). Isbaat ke mutalliq Hadees guzar chuki hai jis mein hai ke Aisha Radhiallahu Anha ne bayan kiya ke Allah ke Rasool ﷺ Salat-uz-Zuha chaar rak’atein ya jis qadr Allah chaahta ada karte the. (Sahih Muslim: 719) Jabki nafi ki riwayat in alfaaz ke saath marwi hai:
عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّهَا قَالَتْ: مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي سُبْحَةَ الضُّحَى قَطُّ، وَإِنِّيلَأُسَبِّحُهَا، وَإِنْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيَدَعُ الْعَمَلَ وَهُوَ يُحِبُّ أَنْ يَعْمَلَ بِهِ؛ خَشْيَةَ أَنْ يَعْمَلَ بِهِ النَّاسُ، فَيُفْرَضَ عَلَيْهِمْ
Tarjumah: Hazrat Aisha Radhiallahu Anha se riwayat hai, unhon ne kaha: Main ne kabhi bhi Rasoolullah ﷺ ko chaasht ki Nafl padhte nahi dekha, halaanki main Salat-uz-Zuha padhti hun. Aur Rasoolullah ﷺ kisi kaam ko karna pasand farmaate the lekin is darr se ke log (bhi Aap ko dekh kar) woh kaam karenge aur (un ki dilchaspi ki bana par) woh kaam un par farz kar diya jaayega, Aap ﷺ us kaam ko chhod dete the.
(Sahih Bukhari: 1128, Sahih Muslim: 718. Alfaaz isi ke hain)
Aur ek doosri riwayat mein hai ke Aisha Radhiallahu Anha se sawaal kiya gaya ke kya Allah ke Rasool ﷺ Salat-uz-Zuha padhte the to unhon ne kaha:
لَا، إِلَّا أَنْ يَجِيءَ مِنْ مَغِيبِهِ
Tarjumah: Nahi, magar yeh ke bahar (safar) se waapas aaye hon (to padh lete the).
(Sahih Muslim: 717)
Tatbeeq:
Isbaat-o-nafi ki riwayaat mein koi ta’aruz nahi hai kiunki Aisha Radhiallahu Anha ne chaasht ki Namaz ka isbaat (iqraar) us khabar ki bunyaad par kiya jo un tak pahunchi thi ke Allah ke Rasool ﷺ chaar rak’aat ada karte the aur unhon ne nafi (inkaar) apne dekhne ki ki hai yani unhon ne Aap ﷺ ko Salat-uz-Zuha sirf usi waqt padhte huwe dekha tha jab woh bahar rahne ke baad (yani safar se) waapas aaye hon. Aur jahaan tak Aisha Radhiallahu Anha ke apne amal ka talluq hai ke woh Salat-uz-Zuha padhti thein to yeh is bina par tha ke unhein Salat-uz-Zuha ki fazeelat mein Allah ke Rasool ﷺ ki Ahadees pahunchi thein aur doosra yeh ke unhein yeh bhi ma’loom ho chuka tha ke khud Nabi-e-Akram ﷺ bhi chaasht ki Namaz padhte the.
(Mustafaad min Subul-us-Salam: 3/60)
Allamah Shaukaani Rahimahullah farmaate hain:
وَغَايَةُ الْأَمْرِ أَنَّهَا أَخْبَرَتْ عَمَّا بَلَغَ إلَيْهِ عِلْمُهَا۔ وَغَيْرُهَامِنْ أَكَابِرِ الصَّحَابَةِ أَخْبَرَ بِمَا يَدُلّ عَلَى الْمُدَاوَمَةِ وَتَأَكُّدِ الْمَشْرُوعِيَّةِ، وَمَنْ عَلِمَ حُجَّةً عَلَى مَنْ لَمْ يَعْلَمْ، لَا سِيَّمَا وَذَلِكَ الْوَقْتُ الَّذِي تُفْعَلُ فِيهِ لَيْسَ مِنْ الْأَوْقَاتِ الَّتِي تُعْتَادُ فِيهَا الْخَلْوَةُ بِالنِّسَاءِ
Tarjumah: Khulaasa yeh hai ke Aisha Radhiallahu Anha ne apne ilm ke mutabiq khabar di hai halaanki un ke alawah deegar kayi akaabir Sahaba ki riwayaat se yeh saabit hota hai ke Salat-uz-Zuha Sunnat-e-Mo’akkadah hai aur us par hameshgi baratni chahiye aur jis ko ilm haasil hai woh us par hujjat hai jis ko ilm haasil nahi. Khaas taur par yeh baat madd-e-nazar rahe ke Salat-uz-Zuha un auqaat mein nahi padhi jaati jin mein umooman aurton ke saath khalwat (tanhaayi) hoti hai.
(Nail-ul-Awtar Lish-Shaukaani Taba’ Daar-Ibn-ul-Jawzi: 5/222)
Dr. Sa’eed bin ’Ali bin Wahf Al-Qahtani Rahimahullah apni kitaab “Salaat-ut-Tatawwu” mein likhte hain:
وسمعت الإمام عبد العزيز بن عبد الله بن باز - رحمهالله - أثناء تقريره على بلوغ المرام، الحديث رقم415 417 يقول: والجمع بين الروايات أن يقال: إنالإثبات كان أولاً ثم نسيت، أو أن النفي كان أولاً ثمذكرت، وما أثبتت من حجة مقدم على ما نفت، كمالو كان عن صحابيين فالمثبت مقدم على النافي
Tarjumah: Main ne Allama Ibn-e-Baaz Rahimahullah se “Buloogh-ul-Maraam ki Hadees: 415-417” ki sharah ke dauraan suna tha ke in riwayaat mein tatbeeq is tarah di jaa sakti hai ke Aisha Radhiallahu Anha ne pehle is Namaz ke isbaat ki khabar di phir shayad woh bhool gayien ya yeh bhi kaha jaa sakta hai ke unhon ne pehle nafi ki ho phir unhein yaad aa gaya ho. Beher-haal isbaat nafi par hujjat hai jaisa ke isbaat aur nafi agar alag alag Sahabi se marwi hote to saabit karne waale ko nafi karne waale par muqaddam kiya jaata.
(Salaat-ut-Tatawwu: 95)
Salat-uz-Zuha ka waqt:
Sab se pehle yeh wazeh kar dena munasib samjhta hun ke Salat-uz-Zuha hi Salaat-e-Ishraaq aur Salaat-e-Awwabeen hai. Aur Salat-uz-Zuha ka waqt ek neze ke barabar suraj ke baland hone se le kar zawaal-e-aaftaab se kuch pehle tak jaari rehta hai (taqreeban suraj tuloo’ hone ke 15 minute baad se le kar Namaz-e-Zohr se taqreeban dus (10) minute pehle tak hai) jaisa ke Hadees-e-’Amr Radhiallahu Anhu mein maujood hai. Nabi ﷺ ne farmaaya:
صَلِّ صَلَاةَ الصُّبْحِ، ثُمَّ أَقْصِرْ عَنِ الصَّلَاةِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ حَتَّى تَرْتَفِعَ؛ فَإِنَّهَا تَطْلُعُ حِينَ تَطْلُعُ بَيْنَ قَرْنَيْ شَيْطَانٍ، وَحِينَئِذٍ يَسْجُدُ لَهَا الْكُفَّارُ، ثُمَّ صَلِّ؛ فَإِنَّ الصَّلَاةَ مَشْهُودَةٌ مَحْضُورَةٌ حَتَّى يَسْتَقِلَّ الظِّلُّ بِالرُّمْحِ
Tarjumah: Subah ki Namaz padho aur phir Namaz se ruk jaao yahan tak ke suraj nikal kar baland ho jaaye kiunki woh jab tuloo’ hota hai to shaitaan (apne seengon ko aage kar ke yun dikhaata hai jaise woh us) ke do seengon ke darmiyaan tuloo’ hota hai aur us waqt kaafir us (suraj) ko sajdah karte hain, us ke baad Namaz padho kiunki Namaz ka mushaahadah hota hai aur us mein (farishte) haazir hote hain yahan tak ke jab neze ka saaya us ke saath lag jaaye (suraj bilkul sar par aa jaaye).
(Sahih Muslim: 832)
Jab ki is ka afzal waqt us waqt hai jab garmi ki shiddat se oont ke doodh chhudaaye jaane waale bachchon ke paaon jalne lagte hain (aur Ulama-e-Kiraam ne is ka andaza din ka chauthaayi hissah lagaaya hai, ya’ni Zohr aur tuloo’-e-shams (suraj nikalne) ke darmiyan aadha waqt):
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ، قَالَ : خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى أَهْلِ قُبَاءَ، وَهُمْ يُصَلُّونَ، فَقَالَ : صَلَاةُ الْأَوَّابِينَ إِذَا رَمِضَتِ الْفِصَالُ
Tarjumah: Hazrat Zaid bin Arqam Radhiallahu Anhu se riwayat hai, kehte hain ke: Rasoolullah ﷺ Ahl-e-Quba ke paas tashreef laaye, woh log (us waqt) Namaz padh rahe the to Aap ne farmaaya: Awwabeen ki Namaz us waqt hoti hai, jab (garmi se) oont ke doodh chhudaaye jaane waale bachchon ke paaon jalne lagte hain.
(Sahih Muslim: 748)
Jumhoor ka mazhab afzal waqt ke mutalliq yahi hai. Ahnaaf, Shafi’yyah aur Hanabilah isi ke qaail hain.
Aur isi Namaz ko agar awwal waqt mein ada kiya jaaye to us ko Namaz-e-Ishraaq kehte hain. Goya ke Salat-uz-Zuha aur Ishraaq ki Namaz ek hi Namaz hain yeh do mukhtalif namazein nahi.
Shaikh Ibn-e-Baaz Rahimahullah farmaate hain:
صلاة الإشراق هي صلاة الضحى في أول وقتها
Tarjumah: Awwal waqt mein chaasht ki Namaz ada karna hi Ishraaq ki Namaz kehlaata hai.
(Majmoo’ Fataawa Ibn-e-Baaz: 11/401)
Kya Salat-uz-Zuha aur Salaat-e-Awwabeen alag alag namazein hain:
Sahih Hadees se saabit hai ke Salaat-e-Awwabeen hi Salat-uz-Zuha hai:
صلاة الضحى صلاة الأوابين
Tarjumah: Salat-uz-Zuha Awwabeen ki Salaat hai.
(Sahih-ul-Jame’ As-Sagheer Wa-Ziyadatuhu Lil-Albani Taba’ Al-Maktab-ul-Islami: 2/712, Hadees No: 3827)
Ek doosri Hadees mein hai:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا يُحَافِظُ عَلَى صَلَاةِ الضُّحَى إِلَّا أَوَّابٌ
Tarjumah: Abu Hurairah Radhiallahu Anhu se riwayat hai, kehte hain ke Nabi-e-Akram ﷺ ne irshaad farmaaya: Salat-uz-Zuha ki paabandi sirf “Awwab” hi karta hai.
(Sahih Ibn-e-Khuzaimah Taba’ Al-Maktab-ul-Islami: 2/228, Hadees No: 1224)
Mazeed Hadees mein Salaat-e-Awwabeen (Salat-uz-Zuha) ka waqt bhi bataaya gaya hai. Nabi ﷺ ne irshaad farmaaya:
عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ، قَالَ : خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى أَهْلِ قُبَاءَ، وَهُمْ يُصَلُّونَ، فَقَالَ : صَلَاةُ الْأَوَّابِينَ إِذَا رَمِضَتِ الْفِصَالُ
Tarjumah: Hazrat Zaid bin Arqam Radhiallahu Anhu se riwayat hai, kehte hain ke: Rasoolullah ﷺ Ahl-e-Quba ke paas tashreef laaye, woh log (us waqt) Namaz padh rahe the to Aap ne farmaaya: Awwabeen ki Namaz us waqt hoti hai, jab (garmi se) oont ke doodh chhudaaye jaane waale bachchon ke paaon jalne lagte hain.
(Sahih Muslim: 748)
Upar zikr ki gayi Ahadees se yeh saabit hota hai ke Salat-uz-Zuha aur Salaat-e-Awwabeen ek hi Namaz hain aur yeh Zohr se pehle hi padhi jaati hain. Lekin is ke bawjood kuch log Maghrib ke baad Salaat-e-Awwabeen padhte hain aur Salaat-e-Awwabeen ko ek mustaqil Nafl Namaz qaraar dete hain. Is silsile mein woh mundarja zail (following) riwayaat se istedlaal karte hain, jo ke Za’eef hain:
Pehli riwayat:
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: صَلَاةُ الْأَوَّابِينَ مَا بَيْنَ أَنْ يَنْكَفِتَ أَهْلُ الْمَغْرِبِ، إِلَى أَنْ يُثَوَّبَ إِلَى الْعِشَاءِ
Tarjumah: Ibn-e-’Amr Radhiallahu Anhu se riwayat hai, farmaate hain ke Salaat-e-Awwabeen (ka waqt) us waqt se hai jab Namazi Maghrib ki Namaz se faarigh hon aur yeh ’Isha ka waqt aane tak rehta hai.
(Musannaf Ibn-e-Abi Shaibah Taba’ Daar-ul-Qiblah: 4/266, Hadees No: 5973)
Yeh mauqoof riwayat Za’eef hai. Kiunki is mein ek rawi Musa bin Ubaidah hai. Jise Imam Ahmad bin Hambal aur Abu Hatim Rahimahumallah ne “Munkar-ul-Hadees” qaraar diya hai, neez Imam Ibn-e-Ma’een, ’Ali bin Madeeni, Tirmizi aur Nasai Rahimahumullah waghera ne bhi is par Jarh ki hai.
(Dekhen: Tehzeeb-ul-Kamaal Lil-Mizzi Taba’ Muassisah Ar-Risaalah: 29/104)
Doosri riwayat:
عن ابن عباس قال: الملائكة لتحف بالذين يصلونبين المغرب والعشاء وهي صلاة الأوابين
Tarjumah: Hazrat Ibn-e-Abbas Radhiallahu Anhuma se marwi hai ke farishte un logon ko gher lete hain jo Maghrib aur ’Isha ke darmiyaan Namaz padhte hain aur yahi Salaat-e-Awwabeen hai.
(Sharh-us-Sunnah Lil-Baghwi Taba’ Al-Maktab-ul-Islami: 3/474)
Yeh riwayat bhi qaabil-e-hujjat nahi hai kiunki Imam Baghwi Rahimahullah ne is riwayat ko segha-e-tamreez se bayan kiya hai jo is riwayat ke Za’eef hone ki taraf ishaara karta hai.
Teesri riwayat:
عن محمد بن المنكدر يرفعه إلى النبي صلى اللهعليه وسلم: من صلى ما بين صلاة المغرب إلىصلاة العشاء، فإنها صلاة الأوابين
Tarjumah: Muhammed bin Al-Munkadir Rahimahullah Nabi-e-Akram ﷺ se marfoo’an bayan karte hain ke Nabi-e-Akram ﷺ ne farmaaya: Jis ne Maghrib aur ’Isha ke darmiyaan Namaz padhi to yeh Awwabeen ki Namaz hai.
(Mukhtasar Qiyaam-ul-Lail Lil-Marwazi: 88)
Yeh Hadees Mursal hone ki wajah se Za’eef hai.
(Tafseel ke liye dekhen, Silsilat-ul-Ahadees Az-Za’eefah: 4617)
Chauthi riwayat:
عن ابن المنكدر وأبي حازم يقولان : ”تَتَجَافَىجُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ“ هي ما بين المغرب وصلاةالعشاء، صلاة الأوابين
Tarjumah: Ibn-ul-Munkadir aur Abu Hazim Rahimahumallah “تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ” ke baare mein kehte hain ke is se muraad Maghrib aur ’Isha ke darmiyaan ki Namaz hai (jise) Salaat-e-Awwabeen kaha jaata hai.
(As-Sunan Al-Kubra Lil-Baihaqi Taba’ Daar-ul-Kutub Al-Ilmiyyah: 3/29, Hadees No: 4750, Shu’ab-ul-Imaan Lil-Baihaqi Taba’ Matkabah Ar-Rushd: 4/478, Hadees No: 2840, Mukhtasar Qiyaam-ul-Lail Lil-Marwazi: 38)
Is ki sanad mein Ibn-e-Lahee’ah maujood hain jo ke “Abadilah” ke alawah ki riwayat mein Za’eef hain.
Khulasa-e-kalaam yeh hai ke Maghrib ke baad Salaat-e-Awwabeen ki adaayegi Nabi-e-Kareem ﷺ se saabit nahi hai. Balki sahih baat yeh hai ke Salat-uz-Zuha hi Salaat-e-Awwabeen hai, jaisa ke upar Ahadees guzar chuki hain jo ke Sahih hain. Lehaza us ke bil-muqaabil Za’eef riwayaat se istedlaal karna durust nahi hai. Isi liye ulama-e-kiraam ki ek jama’at ne Maghrib aur ’Isha ke darmiyaan Salaat-e-Awwabeen ki adaayegi ko ghair mashroo’ qaraar diya hai aur yeh wazahat ki hai ke Maghrib aur ’Isha ke darmiyaan Salaat-e-Awwabeen ki adaayegi ki koi daleel nahi hai.
Salat-uz-Zuha ki rak’aat:
Salat-uz-Zuha ki kam se kam rak’aat do hain. Aur is mein chaaron fiqhi mazaahib yani Ahnaaf, Shafi’yyah, Malikiyyah aur Hanabilah ka ittefaaq hai. Is ki daleel mundarja zail Hadees hai:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : أَوْصَانِي خَلِيلِيصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِثَلَاثٍ؛ صِيَامِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ، وَرَكْعَتَيِ الضُّحَى، وَأَنْ أُوتِرَ قَبْلَ أَنْ أَنَامَ
Tarjumah: Abu Hurairah Radhiallahu Anhu se riwayat hai, farmaate hain ke mere khaleel ﷺne mujhe har mahine ki teen tareekhon mein Roza rakhne ki wasiyyat farmaayi thi. Isi tarah chaasht ki do rak’aton ki bhi wasiyyat farmaayi thi aur is ki bhi ke sone se pehle hi mein Witr padh liya karun.
(Sahih Bukhari: 1981, Sahih Muslim: 721)
Ibn-e-Daqeeq Al-Eid Rahimahullah farmaate hain:
وَفِي الْحَدِيثِ دَلِيلٌ عَلَى اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ الضُّحَى، وَأَنَّهَا رَكْعَتَانِ، وَلَعَلَّهُ ذَكَرَ الْأَقَلَّ الَّذِي تَوَجَّهَ التَّأْكِيدُ لِفِعْلِهِ
Tarjumah: Is Hadees mein is baat ki daleel hai ke Salat-uz-Zuha Mustahab hai aur yeh ke Salat-uz-Zuha do rak’aat hain. Mumkin hai ke Aap ne kam se kam rak’aat ka zikr kiya hai jo Aap ke amal ki takeed ko wazeh karta hai.
(Ahkaam-ul-Ahkaam Sharah Umdat-ul-Ahkaam Li-Ibn-e-Daqeeq Al-Eid Taba’ Aalam-ul-Kutub: 2/33)
Is ke saath saath yeh baat bhi hai ke Nabi ﷺse Salat-uz-Zuha do rak’at se kam saabit nahi hai.
(Sharah Muntaha Al-Iradaat Lil-Bhooti Taba’ Aalam-ul-Kutub: 1/249)
Mazeed yeh ke Shari’at-e-Islaamiyah mein Witr ke alawah kisi aur Namaz mein do se kam rak’aat mashroo’ nahi hain. Lehaza ek rak’at Nafl kisi bhi Namaz mein nahi padhi jaati hai siwaaye Witr ki Namaz ke.
(Ash-Sharh-ul-Mumti’ Ala Zaad-il-Mustaqne’ Li Ibn-e-Uthaymeen Taba’ Daar-Ibn-ul-Jawzi: 4/84)
Salat-uz-Zuha ziyadah se ziyadah kitni rak’at hain is masla mein ulama ke kayi aqwaal hain. Un mein se teen aqwaal ziyadah mazboot hain.
Pehla qaul:
Salat-uz-Zuha ki ziyadah se ziyadah rak’aat aath (8) hain. Yeh Jumhoor ka yani Malikiyyah, Shafi’yyah (mo’tamad qaul ke mutabiq) aur Hanabilah ka mazhab hai. In ki daleel:
أَنَّهُ لَمَّا كَانَ عَامُ الْفَتْحِ أَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَهُوَ بِأَعْلَى مَكَّةَ، قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّىاللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى غُسْلِهِ، فَسَتَرَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ، ثُمَّ أَخَذَ ثَوْبَهُ فَالْتَحَفَ بِهِ، ثُمَّ صَلَّى ثَمَانَ رَكَعَاتٍ، سُبْحَةَ الضُّحَى
Tarjumah: Jis saal Makkah fatah huwa Umm-e-Haani bint-e-Abi Talib Radhiallahu Anha Aap ﷺ ke paas haazir huen, (us waqt) Aap ﷺMakkah ke balaayi hisse mein the. Rasoolullah ﷺ nahaane ke liye uthe to Fatima Radhiallahu Anha ne Aap ke aage pardah kar diya, phir (ghusl ke baad) Aap ne apna kapda le kar apne gird lapeta, phir aath (8) rak’atein chaasht ki padhein.
(Sahih Muslim: 336)
Wajah-e-istedlaal:
Hafiz Ibn-e-Hajar Rahimahullah likhte hain:
Mafhoom: Aap ﷺ ke amal ke mutalliq yeh sab se ziyadah rak’aat waarid hain aur ibadat mein asal tawaqquf hai.
(Fatah-ul-Baari Li-Ibn-e-Hajar Taba’ Daar-ul-Ma’rifah Bairut: 3/54)
Doosra qaul:
Salat-uz-Zuha ke rak’aat ki koi hadd muta’ayyan nahi hai. Sayyid Sabiq Rahimahullah ne Fiqh-us-Sunnah mein ba’z ahl-e-ilm se yeh qaul naql kiya hai. likhte hain:
Ulama ki ek jama’at jin mein Abu Ja’far Tabari aur Haleemi bhi hain, is baat ki qaail hai ke Salat-uz-Zuha ki ziyadah se ziyadah koi hadd muta’ayyan nahi hai, Shafi’yyah ke Ruwayaani aur Maleemi ka bhi isi par jazm hai, Iraqi Sharh-e-Tirmizi mein kehte hain: Main ne Sahaba aur Tabi’een mein se kisi se manqool nahi paaya ke woh use baarah (12) rak’aat mein mehdood karte hon. Allama Suyuti Rahimahullah ne bhi yahi kaha hai.
(Fiqh-us-Sunnah Li-Sayyid Sabiq: 1/208)
Ibn-e-Jareer Tabari, Ibn-e-Baaz aur Ibn-e-Uthaimeen Rahimahumullah isi ke qaail hain. Is raaye ke qaaileen ke dalaail:
⓵ Aisha Radhiallahu Anha se riwayat hai, farmaati hain:
عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي الضُّحَى أَرْبَعًا، وَيَزِيدُ مَا شَاءَ اللَّهُ
Tarjumah: Aisha Radhiallahu Anha se riwayat hai, farmaati hain: Rasoolullah ﷺ Salat-uz-Zuha chaar rak’atein padhte the. Aur Allah ﷻjis qadr chaahta ziyadah (bhi) padh lete.
(Sahih Muslim: 719)
⓶ Ek lambi Hadees mein hai ke Nabi-e-Akramﷺ ne farmaaya:
صَلِّ صَلَاةَ الصُّبْحِ، ثُمَّ أَقْصِرْ عَنِ الصَّلَاةِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ حَتَّى تَرْتَفِعَ؛ فَإِنَّهَا تَطْلُعُ حِينَ تَطْلُعُ بَيْنَ قَرْنَيْ شَيْطَانٍ، وَحِينَئِذٍ يَسْجُدُ لَهَا الْكُفَّارُ، ثُمَّ صَلِّ؛ فَإِنَّ الصَّلَاةَ مَشْهُودَةٌ مَحْضُورَةٌ حَتَّى يَسْتَقِلَّ الظِّلُّ بِالرُّمْحِ
Tarjumah: Subah ki Namaz padho aur phir Namaz se ruk jaao yahan tak ke suraj nikal kar baland ho jaaye kiunki woh jab tuloo’ hota hai to shaitaan (apne seengon ko aage kar ke yun dikhaata hai jaise woh us) ke do seengon ke darmiyaan tuloo’ hota hai aur us waqt kaafir us (suraj) ko sajdah karte hain, us ke baad Namaz padho kiunki Namaz ka mushaahadah hota hai aur us mein (farishte) haazir hote hain yahan tak ke jab neze ka saaya us ke saath lag jaaye (suraj bilkul sar par aa jaaye).
(Sahih Muslim: 832)
Wajah-e-istedlaal: Pehli Hadees (Hadees-e-Aisha) mein lafz “وَيَزِيدُ مَا شَاءَ اللَّهُ” is baat par dalaalat karta hai ke iski koi hadd muta’ayyan nahi hai. Jabki doosri Hadees (Hadees-e-’Amr bin Abasah) mein “ثُمَّ صَلِّ” ka lafz is par daleel hai ke Salat-uz-Zuha ki koi hadd nahi hai. Jitni chaahe insaan padh sakta hai.
Teesra qaul:
Ahnaaf, ba’z Shafi’yyah aur Imam Ahmad Rahimahullah ki ek riwayat ke mutabiq Salat-uz-Zuha ki ziyadah se ziyadah rak’aat baarah (12) hain. Inki daleel:
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَنْ صَلَّى الضُّحَى ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بَنَىاللَّهُ لَهُ قَصْرًا مِنْ ذَهَبٍ فِي الْجَنَّةِ
Tarjumah: Anas bin Malik Radhiallahu Anhu kehte hain ke Rasoolullah ﷺ ne farmaaya: “Jis ne chaasht ki baarah (12) rak’atein padhein, Allah us ke liye jannat mein sone ka ek mahal banaayega.”
(Sunan Tirmizi: 473)
Is ki sanad mein Musa bin Fulaan bin Anas naami “Majhool” rawi hai lehaza yeh riwayat Za’eef hai.
(Tafseel ke liye dekhen: Takhreej Mishkat-ul-Masabeeh: 1267)
Allamah Nawawi, Ad-Dimyati aur Allama Suyuti Rahimahumullah ne bhi is riwayat ko Za’eef kaha hai.
Raajeh (sahih) qaul: Is talluq se doosra qaul (yani Salat-uz-Zuha ki ziyadah se ziyadah koi hadd muta’ayyan nahi hai) raajeh hai jaisa ke dalaail guzre. Raha pehla aur doosra qaul to woh dono marjooh hain kiunki pehle qaul ki daleel ke bar-khilaaf Hadees-e-Aisha aur Hadees-e-’Amr bin Abasah hai jis mein ziyaadti ki baat kahi gayi hai. Jabki doosre qaul ki daleel Za’eef hone ki wajah se qaabil-e-hujjat nahi. Allamah Ibn-e-Baaz Rahimahullah farmaate hain:
وأقلها ركعتان، فإذا حافظت على ركعتين فقد أديتالضحى، وإن صليت أربعا أو ستا أو ثمانا أو أكثر منذلك فلا بأس على حسب التيسير، وليس فيها حدمحدود
Tarjumah: Salat-uz-Zuha ki kam se kam rak’aat do hain. Lehaza agar aap ne do rak’aton par muhaafazat barti to aap ne Salat-uz-Zuha ada kar li. Aur agar aap ne ba-qadr-e-aasani chaar (4), chhe (6), aath (8) ya us se zaaid padh lein to is mein koi harj nahi hai. Is mein koi hadd muta’ayyan nahi hai. (Majmoo’ Fataawa Ibn-e-Baaz: 11/399)
Allamah Ibn-e-Uthaimeen Rahimahullah farmaate hain:
أقلها ركعتان، وأما أكثرها فلا حد لها، يصلي الإنساننشاطه
Tarjumah: Salat-uz-Zuha ki kam se kam rak’aat do hain. Rahi baat ziyadah se ziyadah rak’aat ki to us ki koi hadd muqarrar nahi hai. Insaan apni nishaat ke ba-qadr (jitni chaahe) padh sakta hai.
(Majmoo’ Fataawa Wa Rasaail-ul-Uthaymeen: 14/305)
Fatawa Al-Lajnah Ad-Daaimah mein hai:
وأقلها ركعتان ولا حد لأكثرها والأفضل ألا يتجاوزبها الثمان ويسلم في كل ركعتين ولا ينبغي جمعهنبسلام واحد
Tarjumah: Salat-uz-Zuha kam se kam do rak’aat hain aur us ki aksar-e-ta’dad (ziyadah se ziyadah ta’dad) muta’ayyan nahi hai. Afzal yeh hai ke aath rak’aat se tajawuz na kiya jaaye (aage na badha jaaye) aur har do rak’at mein salaam phera jaaye aur ek salaam ke saath sab ko jama’ karna (yani ek hi salaam se padhna) munasib nahi hai.
(Fatawa Al-Lajnah Ad-Daaimah: 6/145)
Salat-uz-Zuha ke mutalliq ba’z ahem masaail:
➊ Kya Salat-uz-Zuha rozana (daily) padh sakte hain?
Agar koi Salat-uz-Zuha rozana padhta hai to yeh amal sahih hai. Allama Ibn-e-Baaz Rahimahullah farmaate hain:
Salat-uz-Zuha har din (padhna) masnoon hai.
(Fatawa Noor Ala Ad-Darb Li-Ibn-e-Baaz: 10/399)
Aur Allama Ibn-e-Uthaimeen Rahimahullah farmaate hain:
والأظهر: أنها سُنَّة مطلقة دائماً
Tarjumah: Raajeh baat yeh hai ke Salat-uz-Zuha mutlaq taur par daaimi sunnat hai.
(Ash-Sharh-ul-Mumti’ Ali Zaad Al-Mustaqne’ Li Ibn-e-Uthaymeen Taba’ Daar-Ibn-ul-Jawzi: 4/83)
➋ Salat-uz-Zuha musafir ke liye mashroo’ hai ya nahi?
Salat-uz-Zuha musafir ke liye bhi mashroo’ hai. Chunanche Fatawa Al-Lajnah Ad-Daaimah mein hai:
Chaasht ki Namaz musaafir aur us ke alawah (tamaam logon) ke liye (padhna) Mustahab hai.
(Fatawa Al-Lajnah Ad-Daaimah: 6/151)
➌ Salat-uz-Zuha sirri hogi ya jehri?
Allama Ibn-e-Baaz Rahimahullah farmaate hain:
صلاة الضحى سرية
Tarjumah: Salat-uz-Zuha sirri hogi.
(Fatawa Noor Ala Ad-Darb Li-Ibn-e-Baaz: 10/431)
➍ Kya Salat-uz-Zuha ek baar padh lene se waajib ho jaati hai?
Fatawa Al-Lajnah Ad-Daaimah mein hai:
لا تلزمه سنة الضحى إذا صلاها مرة أو مرات، بلتبقى سنة كما كانت من قبل، لأنها نافلة وليستفريضة
Tarjumah: Salat-uz-Zuha ki sunnat waajib nahi ho jaati agar koi use ek ya kayi baar padh le. Balki yeh sunnat hi baaqi rehti hai jaise pehle thi. kiunki woh Nafl hai farz nahi.
(Fatawa Al-Lajnah Ad-Daaimah: 7/259)
➎ Kya Salaat-e-Eidain aur Salaat-e-Istisqaa Salat-uz-Zuha ki niyabat karti hain?
Agar koi Salaat-e-Eidain ya Salaat-e-Istisqaa ada kar le to us se Salat-uz-Zuha kifaayat nahi karegi. Fatawa Al-Lajnah Ad-Daaimah mein hai:
لا تنوب صلاة العيد أو الاستسقاء عن صلاة الضحى
Tarjumah: Salaat-e-Eid aur Salaat-e-Istisqaa Salat-uz-Zuha ki niyabat nahi kar sakti hain.
(Fatawa Al-Lajnah Ad-Daaimah: 7/258)
No comments:
Post a Comment